Sedona

16 augustus 2016 - Sedona, Arizona, Verenigde Staten

16 augustus

We komen in de buurt van Glendale. Eva wil ons enkele plaatsen laten zien waar ze twee jaar geleden met haar hostfamily is geweest.

Het oude mijnwerkersstadje Jerome is het eerste doel. Bij het instellen van de Tomtom kiezen we voor de kortste route, ook al worden we gewaarschuwd voor onverharde wegen. Zo erg zal het niet zijn als de weg  is opgenomen in een kaart met een schaal van 1:1000000. Vergissen is dus menselijk. Na 30 miles lezen we dat het pavement ends. Ver kan het niet zijn, toch? Opnieuw is vergissen menselijk. We krijgen 25 miles onverharde weg voor de kiezen. Het ene moment is het 'wegdek' redelijk vlak, het andere moment zijn er kuilen en verradelijk dikke stenen. Op de hele route worden we slecht een keer ingehaald. Om de tijd te doden spelen we gedachtenspelletjes. Is het een Nederlander, is het een man, is hij blond, zijn de vragen die we elkaar stellen en het antwoord is alleen maar "ja"of "nee". En dan sneller dan gedacht ligt Jerome aan onze voeten.

Eerst even eten en dan wandelen door het kleine stadje. Het is niet voor te stellen dat dit verlaten stadje een eeuw geleden met 15.000 inwoners de vier na grootste stad van Arizona was.

Op een bankje zit een man zijn krant te lezen. Eva spreekt hem aan met de vraag waarom Jerome een spookstad wordt genoemd. Hij geeft uitgebreid uitleg en vertelt hoe handig de toeristenindustrie gebruik maakt van de spoken. En dan vraagt hij belangstellend waar wij vandaan komen. Hij blijkt Nederland te kennen. Als kunstenaar heeft hij ooit een expositie in Haarlem gehad. Vol bewondering roemt hij de sociale tolerantie in ons land. En iedereen spreekt engels ("you are so well educated"). Fietsen is er geweldig! Onder zijn krant lag een lijst om steun te verwerven voor Clinton. Hij verzekert ons dat er geen enkele inwoner in Jerome op Trump zal stemmen. Om president te kunnen worden moet je de waarheid spreken. Dat heeft Trump nog nooit gedaan. Hij is geen politicus. We zijn het met elkaar eens.

De bron en het Castle van Montezuma staan nu op de lijst. De bron is een diepe vrijwel ronde diepte in het landschap. Op 17 meter diepte borrelt het water op. In een hoek verdwijnt het water weer ondergronds om 470 meter verder uit te komen in de Beaver Creek. Stroomafwaarts ligt het Montezuma Castle National Monument. Indianen van de Sinagua stam hebben in de 12e en 13e eeuw in de loodrechte bergwand een vijf verdiepingen tellend 'kasteel' aangelegd, met ongeveer 30 kamers die  deels door ladders met elkaar waren verbonden. Een vitale 87 jarige vrijwilliger legt uit dat je als man in het gezin niets hebt in te brengen. De oudste vrouw in de familie heeft de leiding. Daarom zal hij zijn dagen in het park slijten.

In Sedona boeken we het laatste hotel van onze reis. Morgen gaan we naar Glendale en zullen we een kleine week logeren bij de familie Little, de gastouders van Eva tijdens haar highschool-jaar.

1. Marjolein mori:
    17 augustus 2016
    Wat een mooie verhalen weer en prachtige plaatjes. Bert je gaat steeds spannender schrijven. Ben benieuwd naar het volgende avontuur.