Lone Pine

5 augustus 2016 - Lone Pine, California, Verenigde Staten

5 augustus

De eerste 26 miles komen ons bekend voor, zij het dat links nu rechts is en andersom. Even ten noorden van lee Vining bezoeken we het infocentrum van Mono Lake. Rond het centrum staan borden die uitleg geven over wat je ziet. Het meer is een 'dode zee', er stroomt alleen maar water in. De twee eilanden zijn ontstaan door vulkanische activiteit. De laatste eruptie is 600 jaar geleden geweest.

'Mono' betekent in de taal van de indianen 'vlieg', we begrijpen het als we later aan de rand van het meer staan. In het zoute water leven geen planten en vissen. Alleen bruine kreeften en vliegen hebben zich weten aan te passen. Voor de indianen waren de mono-larven een belangrijke voedingsbron. De larven werden met andere stammen geruild tegen eikels. Wat indianen met de eikels deden werd niet verhaald.

Aan de zuidzijde van het meer zijn de bijzondere sculpturen te bewonderen. Door de vermenging van vers bronwater dat uit de bodem opstijgt en het zoute water zijn in de loop der eeuwen de meest fraaie vormen ontstaan. Doordat het waterpeil is gedaald staan ze nu droog en vormen ze een vreemd landschap.

Mono Lake 1

Aan de waterlijn zijn duizenden mono's te vinden. Een stap in hun richting en ze vliegen weg als een zwerm spreeuwen. Twee tellen later zijn ze terug. Hun evolutie maakt het de vliegen mogelijk onder water te kunnen zwemmen. Een beetje mono kan ongeveer 15 minuten kopje onder.

We maken ons even zorgen over het vervolg van onze reis. In de richting die we moeten rijden zien we  grote lichtbruine wolken opstijgen, een bosbrand. Het vuur is echter vergenoeg van de weg verwijderd.

We zijn  voor ons doen vroeg in het hotel. Tijd voor een duik in het zwembad.