Yosemite Park

3 augustus 2016 - Oakhurst, California, Verenigde Staten

3 augustus

Vanuit Oakhurst door de Sierra Nevada naar het Yosemite Park. We willen het Glacier Point bezoeken. Vanaf dit punt moet je een prachtig uitzicht hebben over de graniet formaties die kenmerkend zijn voor dit gebied.

Halverwege de klim worden we tegen gehouden. De parkeerplaatsen bij het Glacier Point zijn vol. We kunnen verder met de Shuttlebus, het betekent wel dat we in de volle zon in de rij moeten staan. Gelukkig worden er voldoende bussen ingezet en valt het wachten mee. Na een half uur stappen we in.

Een korte rit over een kronkelende weg en we zijn er. Dat het er wel mooi moet zijn is af te leiden uit de drommen mensen die allemaal op dezelfde plek dezelfde foto willen maken. Zo ook wij. De kinderen op een veilige rotspunt (valrisico 1,5 mtr) met op de achtergrond de Dome. De grootste granieten 'knobbel' van het gebied, die voor de helft afgebroken lijkt te zijn. De werkelijkheid is dat de vorm door grote gletsjerstromen uit een ijstijd zo is gevormd. Een werkelijk indrukwekkend uitzicht. Een uitstekende rotspunt is voor het publiek gesloten (valrisico naar schatting 500 meter).

Op de terugweg nog kort op een strandje in het midden van de rivier gekeken naar de Captains Rock. Een loodrechte wand van honderden meters die erg populair is bij klimmers. Ze lieten zich niet zien.